Chcete nový bicykel? Smola, celé odvetvie čelí kríze

Oltre_XR4_disc

zdroj: bianchi.sk

Koronavírusová kríza rozhýbala ľudí a priniesla cyklistickému priemyslu neuveriteľný rozmach. Bicykel je odrazu žiadaný artikel. Napriek tomu cyklistika čelí obrovským problémom, úpadku dobrého mena mnohých výrobcov a predajcov, dlhé dodacie lehoty, problémy so servisom a v neposlednom rade aj vyššie predajné ceny.

Je to vôbec možné, keď sa cyklistike ako takej darilo v roku 2020 tak dobre? Cyklistika je za posledné roky na vzostupe. Záujem o bicyklovanie rastie, a to aj vďaka trendu zdravšieho životného štýlu, aktívneho trávenia voľného času alebo mestskej mobilite, ako alternatíve cestovania autom. Čo ak ale záujem vzrastie niekoľkonásobne za krátky čas, vzniknú obmedzenia výroby a logistiky kvôli karanténam? Nastáva zrazu problém, ako efektívne uspokojiť dopyt.

Bianchi rámy

Jar 2020 a strach z prichádzajúcej krízy

Keď Európu začiatkom roka 2020 naplno zasiahla korona-kríza a začali platiť rôzne obmedzenia, prejavilo sa to predovšetkým obavami, čo bude nasledovať. Celú situáciu ilustruje ako globálny líder vo výrobe komponentov Shimano.

Jedenásteho marca (2020) sme diskutovali s istým výrobcom, ktorý sa obával toho, že objednané výrobky z Číny nedorazia včas. V prípade, že by Covid-19 zasiahol Európu, počítali so zrušením 10 až 15 % objednávok. O týždeň neskôr zrušili 50 % objednávok a o mesiac neskôr sme boli požiadaní, aby sme ich zrušené objednávky aj tak dodali”, hovorí európsky prezident Shimana Marc van Rooij.

Zdroj: https://www.bike-eu.com/production/nieuws/2021/01/long-lead-times-for-shimano-to-continue-into-2021-10139522

Zrušené kapacity sa kvôli procesom, akými pracuje Shimano, nedajú jednoducho doplniť. Rovnako tak zvýšenie kapacít pre špecifickú výrobu nemožno jednoducho nafúknuť. V Shimane by to trvalo približne rok.

Nečakaný vzrast dopytu

Čo stane, ak vám zavrú plavárne, ihriská, športové haly a obchody? Môžete ísť jedine do prírody, kde sa dá prechádzať, behať a v neposlednom rade bicyklovať. V kombinácii s podporou zelenej mobility a dotáciám na kúpu nového bicykla v mnohých vyspelých krajinách, tak nové bicykle nakupujú vo veľkom aj úplní začiatočníci alebo ľudia, ktorí dlhú dobu nebicyklovali. Tieto fakty preto každoročne pozvoľne rastúcu krivku dopytu vyhnali v sezóne 2020 strmo nahor. Podľa nemeckej cyklistickej asociácie Zweirad, sa aj napriek lockdownu na jar v roku 2020, predalo za prvý polrok v Nemecku v porovnaní s predchádzajúcim obdobím takmer o 10 % viac nových bicyklov.

Zdroj: https://www.ziv-zweirad.de/fileadmin/redakteure/Downloads/PDFs

A tento trend pokračoval aj v druhej polovici roka. U predajcov sa tak stalo, že vypredali úplne všetko ako z aktuálnej kolekcie, tak aj staršie modely z minulých ročníkov.

Nedostatočné produkčné kapacity

Nafúknuť produkčné linky a zvýšiť kapacity nie je v špecializovaných odvetviach vôbec jednoduché. „Vďaka“ covidu však ani existujúce kapacity nie sú stále naplnené na ich plné využitie a v ázijských krajinách sa pracuje približne na 80 %. V prípade nabratia novej pracovnej sily,trvá zaúčací proces istú dobu.


Výpadky u subdodávateľov

Samotný bicykel je veľmi komplexný produkt. Meškanie dodávky jedného subdodávateľa, tak môže spomaliť dodanie bicykla ako celku. Avizované výpadky spoločnosti Shimano tak mnohých výrobcov vedú k hľadaniu alternatív, s cieľom finalizovať načas produkciu a znížiť nápor na skladové kapacity. Môže sa tak stať, že v predajniach a e-shopoch v sezóne 2021 nájdete kompletné bicykle v špecifikáciách, ktoré neboli výrobcom uvedené v žiadnom katalógu. Napríklad stale viac cestných bicyklov bude k dispozícii na sadách od Sramu.

Neurčité dodacie lehoty

Pri náročnom plánovaní subdodávok, sa reálne dodacie lehoty rýchlo predĺžili a v niektorých prípadoch dokonca stúpli na päťnásobok. Dopad nebudeme cítiť iba v roku 2021, ale pravdepodobne bude pokračovať aj v roku 2022 až do sezóny 2023. Niektoré komponenty už majú dodacie lehoty až 500 dní – teda v polovici roku 2022.

Kompletné výpadky niektorých modelových radov

Producenti bicyklov sa sústredia na modely, ktoré prinášajú vyššiu pridanú hodnotu. Cena montáže a finalizácie bicykla v predajnej cene niekoľko stoviek sa často iba minimálne líši od bicykla v predajnej cene niekoľko tisíc. Pri obmedzených kapacitách je preto nutné definovať priority s najvyššou pridanou hodnotou

Vzrast cien medzinárodnej dopravy

Dovoz tovarov prostredníctvom kontajnerov z Ázie zdražel počas niekoľko mesiacov niekoľkonásobne. To sa musí zákonite premietnuť aj do konečnej ceny výrobku. Pretože bicykle už meškajú, výrobcovia sa čoraz viac spoliehajú na (ešte drahšiu) leteckú prepravu, aby nahradili stratený čas.

Chcem kúpiť nový bicykel, čo mám robiť?

Kúpa bicykla je samozrejme vždy skvelý nápad. Čo má ale bežný zákazník s peniazmi vo vrecku očakávať pri návšteve predajne alebo objednávky z e-shopu?

Bianchi

Vziať, čo je v ponuke

Ak mám seriózny záujem o nový bicykel, je dobré s jeho kúpou nečakať. Tým, že počet bicyklov bude do istej miery limitovaný, je dobré sa informovať o možnostiach čo najskôr. Ideálne bicykel rovno kúpiť, resp. zajednať si ho u svojho predajcu, pokiaľ je to možné, hoci reálne ešte nemusí byť vyrobený.

Byť ochotný spraviť kompromis

Výrobcovia, dodávatelia aj predajcovia sa snažia robiť maximum, aby uspokojili dopyt. Napokon ale záleží od spotrebiteľa, aké ústupky je pri kúpe nového bicykla ochotný spraviť. Nie každý model bude totiž možno dostupný v takej špecifikácii a farbe, ako ho pôvodne prezentoval výrobca.

Nečakať na výpredaje

„Sezónne zľavy“ tento rok nemusia vôbec prísť. Už v polovici minulej sezóny sa mnohým predajcom doslova vyprázdnili predajne rovnako ako sklady distribútorom. Výhľad do sezóny 2021 je ešte o niečo horší, preto je dosť možné, že nebude čo zlacňovať. A je možné, že rovnáka situácia sa bude opakovať  aj v sezóne 2022.

Nedostatok náhradných dielov a komponentov

Problémy s dodaním sa netýkajú iba celých bicyklov, ale aj komponentov a príslušenstva, ako sú napr. cyklistické trenažéry. Upgrade bicykla počas tejto sezóny, napríklad na elektrickú sadu, môže byť naozaj náročný. Všetko vyššie uvedené sa týka všetkých predajcov a výrobcov bicyklov. Za predajcu bicyklov PRO CYCLING (www.procycling.sk) približuje aktuálnu situáciu Andrej Sámal, zástupca marketingového oddelenia:

“So zákazníkmi sa snažíme jednať férovo a poskytnúť všetky informácie o dostupnosti bicyklov, ktoré máme. Väčšina bicyklov, ktoré do predajne počas roka dorazia, býva súčasťou predobjednávky. Predobjednávku zadávame 6-8 mesiacov vopred našim dodávaťeľom. Pri drvivej väčšine bicyklov v predobjednávke máme stanovený dátum výroby, resp. dostupnosti u producenta. Akonáhle sa u nás bicykel objaví, svieti v e-shope ako dostupný na sklade. Ak má zákazník záujem o bicykel, ktorý nie je súčasťou predobjednávky, u väčšiny značiek Vám vieme dať pomerne rýchlu spätnú väzbu – či a asi kedy by sme vedeli bicykel dodať, alebo sa snažíme nájsť vhodnú dostupnú alternatívu. Ak akceptujete dobu dodania bicykla, odporúčame Vám v prípade seriózneho záujmu nečakať a vykonať záväznú rezerváciu . Keďže množstvo dostupných bicyklov bude limitované, uprednostňujeme zákazníkov, ktorí majú záväznú rezerváciu a uhradili zálohu. Takto budete mať istotu, že Váš vysnívaný bicykel bude rezervovaný iba pre Vás a dodaný hneď ako to bude možné. Žiaľ ako posledný článok v reťazci, máme na rýchlosť dodania minimálny vplyv. Ako predajcovia a hlavne ako cyklisti, by sme radi vyšli v ústrety každej požiadavke, v tejto sezóne to však pravdopodobne nebude možné. Všetky otázky a dopyty radi zodpovieme prostredníctvom obchod@procycling.sk

Slovom na záver

Žijeme v bezprecedentnej dobe, problémy sú v každom odvetví a na každom rohu. Musíme byť navzájom k sebe tolerantní a počkať si na svoj vysnívaný bicykel ak bude treba. Predajcovia častokrát neovplyvnia problémy výrobcov, no netreba strácať nádej. Všetko raz pominie a svet sa vráti do normálu.

  

Mohlo by vás zaujímať

Pridaj komentár