Preview 15. etapy TdF: Záverečná pyrenejská horská dráha bude bolieť

Tour de France 2019

Úchvatné divadlo v predošlej etape, ktoré priniesol ikonický Tourmalet, malo na svedomí množstvo vzostupov, ale aj zaváhaní. Ďalšia, 15. etapa pokračuje v nastolenom tempe a pred posledným dňom voľna ponúka pyrenejskú horskú dráhu. Zatiaľ je na čele doposiaľ bezchybný Julian Alaphilippe (:qst:). Otázka znie: dokáže už niekto vyzliecť tohto fenomenálneho Francúza zo žltého dresu, a či vôbec?

Trasa

Dĺžka: 185 km
Profil: horský, 4137 nastúpaných metrov
Štart: 12:10 LSEČ
Predpokladaný dojazd: 17:07 – 17:44 LSEČ

 

zdroj: letour.fr

Po vysokom Tourmalete sa konvoj presunie nižšie, najvyšší bod etapy bude vo výške iba 1517 m. n. m. No oproti predošlej etape sa na 185 km nastúpa viac ako 4700 výškových metrov, oproti 3500 v etape číslo 14. Ak sa niekto necítil dobre, dnes si to v posledných 80 km dá vytrpieť.

Mesto Limoux a jeho blízke cesty budú slúžiť na utvorenie brejku, ktorý môže mať na prvých kilometroch roviny šancu vytvoriť si náskok. Takisto to vyzerá na deň, kedy by skorý únik s kvalitnými vrchármi mimo boja o top-10 dokázal vyhrať. Pred prvým kategorizovaným kopcom dňa je na „rozohriatie nôh“ ideálna zvlnená časť. Neskôr sa nohy využijú na jedničkovom, 10-kilometrovom kopci Col de Motségur. Ten príde 50 km po štarte. Prvé sekcie s falošnými rovinkami nie sú náročné, sťaží sa to hlavne od 4. kilometra stúpania, kde sa očakávajú 8-percentné cesty po dlhšiu dobu. 3 km pred vrcholom sa cesta nakloní na úroveň dokonca 9%, čo bude pokračovať až do nástupu na zjazd. Nejde tak o ľahkú prekážku, no jej diaľka od cieľu ju neurobí ničím iným, než núteným zlom, cez ktorý pelotón prejde v miernejšom tempe. Zároveň odhalí, ako sa kto cíti pred výbušným finále.

zdroj: twitter.com/GeraintThomas86

Po rýchlom zjazde príde na rad „hluchá časť“ etapy, kedy sa pelotón dostane na viac ako 30-kilometrovú rovinatú sekciu. Tu sa budú môcť favoriti upokojiť a ušetriť potrebné sily. Na 94. kilometri sa nachádza šprintérska prémia. Tú si pravdepodobne privlastní únik, je možné, že sa do neho dostane aj Peter Sagan (BOH), ktorý sily v úniku míňal napríklad aj v predošlej etape a právom je dominantným lídrom bodovačky.

77,5 km pred cieľom začína peklo. Port de Lers nepatrí medzi najznámejšie a najpoužívanejšie stúpania, no svojou náročnosťou sa nikde nestratí. Jeho dĺžka je 11,4 km o priemere 7%. Bolieť to začne ihneď po začiatku, kedy sa nastolia dvojciferné sklony až do 12%. Tie budú pokračovať tri kilometre, až do falošnej rovinky a pasáže s „ne-oddychovými“ siedmimi percentami. Na piatom kilometri sa vyskytnú opäť ťažké sklony, ktoré budú postupne gradovať až ku 15%. Ide o striedanie sa ťažkých sklonov, čo skazí udržanie si rytmu v nohách. Taktiež sa tu nachádzajú úzke cesty s nie práve najlepším asfaltom. To pridáva skvelé možnosti pre útok. Klesanie je jedno z najťažších, aké sa na tejto Tour zatiaľ vyskytlo. Technické úzke zákruty budú pre odvážlivcov výzvou, pre iných peklom. Zjazd bude mať niečo okolo 20 km. Všetko to však bude iba niečo okolo 60 km do konca, no už s dvoma ťažkými kopcami za sebou.

zdroj: letour.fr

Málo času na oddychu a na scénu opäť príde stúpanie. Tentokrát Mur de Pegure. To má dve tváre. Prvá časť dlhá šesť kilometrov obsahuje „príjemné“ sklony okolo 5 či 7 percent. To všetko sa zruší 4 kilometre pred koncom. Bláznivo prudká stena si na jazdcov pripravila 16-percentné sklony o dĺžke aj 300 metrov, po nej 13-percentné po polkilometri. Od siedmeho kilometra stúpania až do naplnenia celej dĺžky, 9,4 km, sa cesta nakloní o priemere až 12 percent. Kto si predom naštuduje, aké sklony prichádzajú po akej zákrute, môže svoje znalosti využiť na odpálenie útoku. Šancu budú mať hlavne výbušní čistí vrchári. Navyše, na vrchole sa nachádza časová prémia „B“, kde je možné získať 8 sekúnd ako prvý jazdec, tí za ním si pripíšu 5 a 2 sekundy k dobru. Zjazd po Mure je celkom rovný, čiže rozdiely by mali ostať po prejazde najvyšším bodom stúpania rovnaké. Bude to 26 ľahších kilometrov, až po pätu posledného stúpania do dediny Foix. To by mohli využiť napríklad tímy, ktoré by mali v úniku dňa jazdca, ktorého by poslali ťahať na rovinatých častiach svojho kolegovi.

zdroj: letour.fr

Prat d’Albis ponúkne krásnu pôdu pre epické finále poslednej etapy v Pyrenejách. Má dĺžku 10,3 km s priemerným sklonom 7,5%. Pod to sa príde s už vyše 4000 metrami v nohách. To môže ihneď zlomiť hneď niekoľkých veľkých hráčov. Prvé dva kilometre majú nepríjemných 7%, ktoré sa neskôr pretavia do 10-percentnej pasáže o dĺžke až štyroch kilometrov. Posledné ostávajúce kilometre ponúknu známe sedempercentné cesty s maximami okolo neľútostných 18%. Posledných 400 metrov etapy sa narovná na 4%, čo ponúkne zaujímavý profil pre šprint selektívnej skupinky. Cesty sú opäť úzke, číže jazdec štartujúci z prvej figúry bude mať jasnú výhodu.

Opäť pôjde o teplý deň, kedy sa to bude držať okolo 30 °C. Pri finiši sa očakáva mierny zadný vietor.

zdroj: letour.fr

Favoriti

Verí sa vo veľmi agresívny prístup k etape, keďže po nej bude posledný deň voľna určený na spomalenie záťaže.

V predošlej etape sa nikomu nepodarilo totálne ovládnuť cestu, ani Ineosu. Pokúšal sa napríklad Movistar, ktorý však stratil svojich lídrov až na Landu. Dobre sa ukazovali hlavne FDJ a Jumbo-Visma. Boli to iba útržky na pár kilometrov, čo môže viesť k postupným útokom. Atakovať sa môže už na Port de Lers, kde už by mali byť v pohotovosti borci z tímov, akým je Astana s Fuglsangom na ôsmom mieste. Ďalej sa dá útočiť na strmých sekciách predposledného kopca dňa. Na poslednom výstupe to bude o tom, komu ostalo najviac síl.

zdroj: twitter.com/BBCSport

Šancu majú okrem GC jazdcov aj utečenci. Žiaden favorizovaný tím nebude chcieť kontrolovať hneď od začiatku, preto sa na čele môže usadiť početná skupina. Ak by boli dochytení, určití jazdci by pomohli svojim útočiacim lídrom. Kto môže zúročiť z úspešného brejku?

Vrchári ako Vincenzo Nibali (:bmt:), Pello Bilbao (AST), Ilnur Zakarin (:kat:), Jack Haig (:mts:), Tony Gallopin (:alm:) alebo Wilco Kelderman (:sun:).

V hlavnom pelotóne bude chcieť slabšie tempo Julian Alaphilippe (:qst:), naopak jeho súperi budú ochotní tlačiť na pílu. Uvidíme, či Enric Mas (:qst:) stále pôjde vo svoj prospech, alebo svojou prácou vyšle signál o dôvere v možnosti svojho kolegu.

Včera to bol výstražný prst pre Gerainta Thomasa (:ins:), ktorý stratil čas. Ineos môže hrať aj kartu Egana Bernala (BOH). Opäť môžeme čakať demonštráciu sily od dvojice super-domestikov Laurensa De Plusa (:tjb:) a Georgea Bennetta (:tjb:), ktorí zvýšia tempo pre tempára Stevena Krujswijka (:tjb:). Vo skvelej forme sa prezentuje Thibaut Pinot (FDJ), ktorému nezištne pomáha David Gaudu (FDJ). Na nič nesmú čakať jazdci v hlbšom poli GC ako Richie Porte (:tfr:), Mikel Landa (MOV), Alejandro Valverde (MOV) či Jakob Fuglsang (AST). Zatiaľ veľmi ticho, no úspešne si po kopcoch pláva Emanuel Buchmann (BOH), ktorý je celkovo piaty. Prekvapivý útok môže stále spustiť Warren Barguil (Arkéa-Samsic).

zdroj: instagram.com/letourdefrance

Naše tipy

Kompletnú ponuku kurzov si môžete pozrieť TU – na stránke nášho partnera, stávkovej kancelárie Tipsport.

Myslíme si, že zvíťazí Emanuel Buchmann, ktorý vyzerá veľmi dobre a mohol by prekvapiť hlavných mužov. Kurz na jeho víťazstvo je 21:00:1. Ak však chcete siahnuť po na prvý pohľad istejšom tipe, ponúka sa vám Thibaut Pinot s veľko psychickou vzpruhou po veternej 10. etape a francúzskou vlajkou vysoko zdvihnutou. Šance podľa kancelárie sú 6,00:1.

Ak si však myslíte, že túto ťažko predvídateľnú etapu uchmatne únik a chcete si staviť aj na túto možnosť, zaregistrujte sa TU a získajte 15 eur zadarmo s bonusom až do výšky 4000 eur. Ako žolíka z úniku vyberáme Jacka Haiga, ktorého tím stratil GC ambície s Adamom Yatesom a talentovaný Austrálčan by mohol získať šancu zabojovať aj sám. Bookmakeri mu na víťazstvo priradili kurz 29,00:1.

Kurz na to, že lietajúci Julian Alaphilippe opäť skončí do druhého miesta, je 5,00:1.

  

Mohlo by vás zaujímať

Pridaj komentár