Test skladacieho bicykla DEMA F7

Recenzie

Počas svojho života som sa vozil na mnohých bicykloch všemožných druhov. Od detského cez BMX, MTB, cestné, fixed gear, jednokolky až po skladacie. Práve skladací bol ten, ktorý som si prvýkrát vyskúšal len nedávno, takže svoje poznatky opíšem z pohľadu bežného užívateľa a nie z pohľadu skúseného testera-experta.

Keď som bol mladší, bola pre mňa „skladačka“ synonymom nudného a vlastne seniorského bicykla. Nič mimoriadne príťažlivého. Postupom času môj pohľad na cyklistiku ako na šport a zábavu začal zahŕňať aj cyklistiku ako spôsob dopravy. A práve na dopravu mestom je skladací bicykel výborný. Moje trasy počas niekoľkých testovacích týždňov boli:

  • ráno 1,6km do práce
  • večer 1,6km z práce
  • 2x týždenne 4km z práce na tréning (z tréningu ma brala manželka autom :-))

 

Vždy som jazdil po chodníkoch, z ktorých niektoré by mohli dostať prívlastok „cyklo“, ale stále to boli štandardné bratislavské povrchy plné dier, asfaltových vypuklín, obrubníkov a polorozpadnutého betónu. Kde-tu sa dali najsť aj kvalitné hladké povrchy, no bolo ich naozaj minimum. Všetky svoje jazdy som absolvoval s nulovým prevýšením, takže nemám veľa skúseností s jazdou do/z kopca.

Pri prvom kontakte s bicyklom ma zaujal relatívne vysoký pocit kvality vzhľadom na jeho cenu (389,98€ v máji 2018). Pri manipulácii s ním nič nehrkalo, nevŕzgalo a celý pôsobil robustne. Po vybalení z krabice bolo potrebné len nahustiť pneumatiky, trochu nastaviť prehadzovač a mohol som vyraziť.

Čo ma upútalo ako prvé bolo to, aký bol bicykel mrštný. Pár šliapnutí do pedálov a a už som si to fičal celkom rýchlo. Bežne som dosahoval rýchlosť skoro 20km/h, čo vzhľadom na typ bicykla a posed je slušné číslo. Pri jazde som väčšinou využíval piaty a šiesty prevodový stupeň, kde siedmy je najťažší. Na najťažšom stupni bolo počuť zvuky, ktoré vydáva zle nastavený prehadzovač, no na ostatných to bolo v poriadku. Toto prisudzujem použitiu prehadzovača z lacnej rady Shimano Tourney. Tu by som ocenil prehadzovač vyššej kvality, myslím, že by to nemuselo celkovú cenu bicykla až tak navýšiť, no pocit z jazdy by to vylepšilo. Kto by mal chuť, dokáže ho vymeniť a je to investícia za pár €.

Ráfikové V-brzdy fungovali spoľahlivo a bez problémov, tu nie je čo dodať, pretože na skladacom bicykli v tejto cenovej kategórii vlastne neexistuje iná varianta.

Použité plášte značky Kenda mali vhodne zvolenú šírku cca.45mm, ktorá bola dobrým kompromisom medzi rýchlosťou a komfortom. Bez problémov som na nich zvládal bratislavské jamy, asfaltové bubliny, medzery medzi vrstvami asfaltu atď. Pôsobili sebaisto aj na vlhkom alebo zaprášenom povrchu. Bicykel sa dodáva z blatníkmi, ktoré sú podľa mňa pri mestskom použití nutnosťou. Nemal som možnosť odtestovať ich, no na bicykli nerušili či už vizuálne, tak ani žiadnymi zvukmi alebo „trepotaním“ pri jazde.

Okrem blatníkov je bicykel na jazdu mestom prispôsobený aj zadným nosičom. Ten príde vhod pri prevoze nákupu alebo pri výlete do okolia. Bohužiaľ k nosiču nebola žiadna „guma“, takže som ho odtestoval len raz pri prevoze krabice, ktorú som si na nosič priviazal. Nosič pôsobí kvalitne a pevne a nebál by som sa naň naložiť aj poriadny nákup.

Ďalšou vecou, ktorú som na bicykli ocenil sú ergonomické gripy (rukoväte), ktoré boli veľmi pohodlné na úchop bez rukavíc. Škoda len, že nemalí zaisťovaciu obíjmku na konci, ktorá by zabránila ich pomalému otáčaniu na riadítkach. Tým pádom som ich musel približne raz za deň správne natočiť a v priebehu ďalšieho dňa sa pomaly natáčali smerom dole.

Gripy sú umiestnené na riadidlách, ktoré sú spojené s hlavovou trubkou. Sú to 2 kusy zasunuté do seba a spojené rýchloupinákom. Toto dáva jazdcovi možnosť nastaviť si posed podľa svojho gusta. Moja 150cm vysoká mama si bola schopná nájsť celkom dobrú polohu na tomto bicykli. Je jasné, že to nie je všeliek, pretože dosah (reach) bicykla je nemenný a bicykel sa vyrába len v 1 veľkosti, no aj tak to dosť pomôže.

Jazdec je spojený s bicyklom nie len rukami, ale aj svojim zadkom. 🙂 Tu je v kontakte s veľmi pekným sedadlom, ktoré má jemnú matnú povrchovú úpravu, vďaka ktorej som bol na ňom usadený stabilne a sebaisto. Tak isto jeho tvar bol aj na pohľad aj na posed športový, no komfortný. Mal dobre zvolenú tvrdosť. Viem si ale predstaviť, že možno starší ľudia budú radšej voliť sedadlo mäkšie a širšie. Predsalen jazdec je na tomto bicykli vo vzpriamenej polohe a tak je na sedacie kosti vyvíjaný vyšší tlak ako pri športovej polohe v predklone.

Pri skladacom bicykli je dôležitá nie len jazda, ale aj samotné skladanie. To prebieha hladko a celkom rýchlo. Áno, existujú bicykle, ktoré sa skladajú ešte rýchlejšie a možno trochu efektívnejšie, no sú väčšinou aj oveľa drahšie. Ja som bol po zložení schopný naložiť bicykel do kufra priemerného auta, alebo sa s ním a ešte ďalšími 2 ľudmi odviezť bežným panelákovým výťahom. Dema F7 nie je zrovna z kategórie super ľahkých, takže ak máte v pláne chodiť so zloženým bicyklom v ruke ako s aktovkou, buď začnite trénovať bicepsy a trapézy, alebo sa poobzerajte po tom oveľa drahšom bicykli, ktorý som spomínal. Na bežné manipulačné presuny pár metrov je to ale bez problémov. Skladací mechanizmus je jednoduchý, pevný, pôsobí spoľahlivo a dobre sa s ním manipuluje. Nie je nutné pri skladaní alebo rozkladaní vynakladať veľkú silu.

Jednou z častí, ktoré sa pri skladaní menia je vysunutie sedlovky. Aby sa mohol bicykel zložiť do čo najmenších rozmerov a zároveň poskytovať pohodlný posed dospelému človeku, je potrebná fakt dlhá sedlovka. Pri mojej výške 180cm som bol schopný jazdiť do skoro dopnutých kolien tak, ako by som si výšku sedadla nastavil na svojom MTB a stále bola na mierke sedlovky cca. 4cm rezerva po maximálne vysunutie. Bohužiaľ toto nie je štandardom u skladacích bicyklov a mám skúsenosti s jedným, kde som pri maximálnom vysunutí mal stále dosť ohnuté nohy, takže za toto má DEMA plus. Mínus má ale za to, že sedlová trubka (do ktorej sa zasúva sedlovka) nebola dokonale opracovaná, takže neustále vyťahovanie a zasúvanie sedlovky jemne poškriabalo jej matný čierny lak. Tak isto by som uvítal, keby sedlovka nemala v priereze tvar kruhu, ale napríklad elipsy, čo by zabezpečilo to, aby sedlovku resp. sedadlo nebolo potrebné po každom vysunutí smerovo nastavovať. Tým by sa ušetrilo pár cenných sekúnd. Nerozumiem tomu, prečo toto nie je pri skladacích bicykloch štandardom.

Bicykel je samozrejme ešte vybavený prednou a zadnou odrazkou, odrazkou vo výpletoch a na pedáloch. Nechýba ani stojan, vďaka ktorému nemusíte bicykel pokladať na zem alebo opierať o stenu pri každom zastavení. Potešil by ešte zvonček, no to je záležitosť 1€, takže pohoda.

 

 

Záver

Ak ste cyklo-fanatik a riešite, či má bicykel 9kg alebo 8,7kg, tento asi nebude pre vás. Tak isto ak bývate na mieste s perfektnými povrchmi a skladací bicykel bude váš celoročný parťák na niekoľko rokov, doporučil by som zainvestovať viac a možno zvoliť nejaký model od známeho britského výrobcu skladacích bicyklov. Ak ale chcete alebo potrebujete zredukovať používanie auta alebo sa chcete so skladacími bicyklami viac zoznámiť a zistiť, či je to pre vás, rozhodne bicykel Dema F7 odporúčam. Tých pár nedostatkov, čo vzhľadom k svojej cene má, sa dá jednoducho vyriešiť alebo prehliadnuť.

Za požičanie bicykla ďakujeme spoločnosti DEMA Senica, a.s. dema.bike.

  

Mohlo by vás zaujímať

Komentáre

Pridaj komentár