UCI zakáže zjazd na ráme. Upravuje aj pravidlá bezpečnosti šprintov

Peter Saga UCI super tuck

zdroj: twitter.com/jaredsiegel_

Medzinárodná cyklistická únia (UCI) oznámila, že od 1. apríla bude trestať pozíciu pri zjazde, kedy je jazdec skrčený na hornej časti rámu. Ide o jednu z efektívnych techník zjazdu. Oznámenie prišlo aj s ďalšími úpravami pravidiel. Tie by mali po vlne kritiky zlepšiť bezpečnosť cyklistických pretekov.



Tzv, „super tuck“ pozícia sa rozmohla hlavne v posledných desiatich rokoch. Cyklista je v nej položený na hornej trubici a lakte sa snaží skryť, aby si vylepšil aerodynamický odbor.

Prvýkrát ju zo známejších jazdcov použil McEwen. V roku 2013 vďaka nej vyhral majstrovstvá sveta v U23 najlepší zjazdár pelotónu Matej Mohorič. Slovinec vďaka nej vyhral nejedny preteky a patrí k jeho najväčšej zbrani. V 8. etape Tour de France 2016 ju použil Chris Froome a viackrát si ňou pomohol Peter Sagan. Stalo sa tak napríklad na pretekoch Okolo Švajčiarska v roku 2014.

UCI však pripadá táto pozícia ako nebezpečná. Zatiaľ sa žiadna kolízia priamo zapríčinená „super tuck“ nestala. Jej dôsledkom mohlo dôjsť napríklad k pádu Philippa Gilberta na Tour de France 2018, ktorý po jej opustení nabral vysokú rýchlosť do zákruty. Priamy dôsledok to ale rozhodne nebol.

Rovnako je v cyklistickej verejnosti platný argument, že amatérski cyklisti by mohli tento nebezpečne vyzerajúci „zlozvyk“ chytiť od profesionálov.

Zákaz bol však riadne odsúhlasený verejným hlasovaním v decembri zo všetkých skupín v rámci cyklistiky – tímami, organizátormi pretekov, jazdcami. Za nich to odsúhlasil napríklad aj spomínaný Gilbert.

UCI zmení bezpečnosť šprintov aj hádzanie bidónov

„UCI Management Committee [riadiaca komisia] sa taktiež rozhodla vynútiť nariadenia týkajúce sa potenciálne nebezpečného správania sa jazdcov pri hodení fliaš na cestu alebo v rámci pelotónu, čo môže ohroziť iných jazdcov,“ znie v tlačovej správe UCI.

Rovnako sa vytvoria nové pravidlá pre bariéry na cestách. Proces bude údajne vedený expertmi a sústrediť sa bude hlavne na hromadné šprinty vo vysokej rýchlosti. Nové štandardy ohľadom bariér, nožičiek a tvare postranných krytov či výbere ciest v koncoviek etáp by mali prísť do platnosti v roku 2022. Deje sa to v kontexte mnohých incidentov v pelotóne. Z nich najznámejší a najvážnejší je takmer fatálny pád Fabia Jakobsena, ktorý skončil v bariérách po strete s Dylanom Groenewegenom. Organizátori Okolo Poľska sa zároveň zaviazali, že šprint dolu kopcom už do pretekov nezaradia.

Nesúhlas niektorých profesionálov

Pred etapou som odpovedal na otázky o zákaze jazde v pozícii na ráme. Prosím, UCI, porozmýšľajte o reálnych rizikách, ako o oleji na ceste dnes. Neviňte nás zo spôsobovania pádov. Po stránke bezpečnosti je ešte veľa čo robiť…“ napísal výborný zjazdár Kwiatkowski na Twitteri po malom incidente na pretekoch Étoile de Bessèges.

„Ak by aj UCI bola schopná vynucovať zákaz super tuck, potešil by som sa z absencie kolegov, ktorí to budú robiť priamo vnútri pelotónu. Super tuck s predálovaním sa stal populárnym po Mohoričovom víťazstve na MS U23, a ľudia to brali rovnako ako bez pedálovania. Sú to úplne iné pozície. Super tuck bez pedálovania je stabilný a veľmi rýchly, keď sa prevedie správne. Môžete sa vyhýbať nerovnostiam. Pedálovanie je však iné a nedovoľuje žiadne korekcie,“ na Twitteri uviedol cyklista Robin Carpenter.

Na ich hlasy je však neskoro, keďže ich zástupný orgán to odobril pred niekoľkými týždňami.

  

Mohlo by vás zaujímať

Pridaj komentár