11. etapa Giro d’Italia 2021: Veľký deň na malom Strade Bianche

Giro d'Italia 2021
11. etapa Giro d'Italia 2021

zdroj: Fabio Ferrari/LaPresse (foto)

11. etapa Giro d’Italia 2021 ponúka po voľnom dni náročné toskánske kopce pokryté štrkom a šotolinou. Pôjde o veľmi dôležité chvíle pre jazdcov na celkové poradie. Etapa inšpirovaná jarnou klasikou Strade Bianche sľubuje nevyspytateľnú akciu na krátkych stúpaniach.

V predošlej etape sa BORA – hansgrohe postarala o tvrdé tempo. Ťažil z toho Peter Sagan, ktorý prišiel na stúpaní o väčšinu súperov. V šprinte bol jednoznačne rýchlejší ako Fernando Gavíria (UAE) a Davide Cimolai (ISN). Slovák sa obliekol do cyklámenového dresu, ktorý vedie so 108 bodmi na konte. Cimolai a Gavíria na neho strácajú 17 bodov. V ružovom drese je Egan Bernal (INS) s náskokom 14 sekúnd na Remca Evenepoela (DQT) a 22 na Alexandra Vlasova (AST).

streda 19. mája 2021
Dĺžka
: 162 km
Profil: kopcovitý, 2300 nastúpaných výškových metrov
Počet km na štrku: 35 km
Štart: 12:55, Perugia
Predpokladaný dojazd: ~17:15, Montalcino

11. etapa Giro d’Italia 2021 live – vysielanie naživo:

11. etapa Giro d’Italia 2021 – trasa

Na začiatku stredy sa konvoj nachádza v Perugii – hlavnom meste regiónu Umbria. Univerzitné centrum je dôležitým strediskom kultúry Talianska od založenia vysokej školy Università degli Studi di Perugia v 14. storočí. Partnerským mestom je okrem iných aj Bratislava.

Po ceste smerom na západ sa pelotón dostane do okolia dediny Montalcino. Nachádza sa v nej stredoveká pevnosť. Zároveň je táto etapa určená na propagáciu miestnych vín. Nezabúdajme, že sa držíme v historickej oblasti Toskánska preslávenej pestovaním viniča.

A view from Montalcino (5772034130)

Profil 11. etapy Giro d’Italia 2021:

11. etapa Giro d'Italia 2021
11. etapa Giro d’Italia 2021. zdroj: giroditalia.it

Prvá polovica etapy je veľmi monotónna a nezáživná. Prechádza sa cez zvlnené sekcie od mesta Perugia.

Na méte 70 km pred cieľom jazdci natrafia na prvý sektor so šotolinou dlhý 9,1 km. Ide o jedinú sekciu steratto, v ktorej sa klesá. Preto pôjde o mimoriadne nervózne chvíle. Technicky slabší jazdci môžu mať problémy.

Preteky sa tak môžu rozbiť, veľa kilometrov do ďalšieho sektoru neostáva. Druhá časť šotoliny dlhá 13,5 km je najdlhšou aj profilovo najťažšou. Obsahuje stúpanie (3,7 km – 8,3%), na ktorom sa nachádza šprintérska prémia v dedine Castiglion del Bosco. Kopec nekončí, pokračuje sa po štrkovej rovine na Passo del Lume Spento tretej kategórie. Do cieľa 38 km a dlhší zjazd na okruh okolo Montalcina.

Tretí sektor obsahujúci časovú bonusovú prémiu bude o čosi pokojnejší. Obsahuje niekoľko falošných roviniek smerujúcich dolu i horu, ale pre zriedený pelotón to nebude najväčšia výzva s 18 ostávajúcimi kilometrami.

Druhýkrát sa na Passo del Lume Spento pôjde z opačnej strany cez posledný, štvrtý sektor dlhý 5 kilometrov. Tento segment je na rovine pod kopcom, ale obsahuje úzke cesty s pomerne drsným prašným povrchom. Hrozba defektu či pádu z nepozornosti naďalej platí.

Passo del Lume Spento má 9,3 km o 4,5% s maximami okolo 14%, lenže po asfalte. Nájde sa však tam 1800 metrov o neľútostných 9,4%, a to hneď zo začiatku stúpania. Stúpanie končí iba 3,9 km pred koncom.

Na rade je technický zjazd naspäť do Montalcina. V poslednom kilometri je pripravená falošná rovina. Po poslednej zákrute zostáva do cieľa prudké 200-metrové stúpanie o 12%.

Počasie

Predpovede hovoria o 30% šanci na dážď o 11:00, pričom počas etapy by pršať nemala. To však znamená, že na piesku by malo byť blato, čo zvyšuje šancu na  rôzne omyly s ovládaním bicykla. Zároveň má byť 19 ºC a len slabý vietor o rýchlosti 5 km/h.

11. etapa Giro d’Italia 2021 – favoriti

Predpokladáme, že pôjde o dôležitý deň v celkovom poradí. Top 10 jazdcov zatiaľ od seba delí menej ako minúta, rozhodne sa niekto získať svoj čas naspäť? Možné sú viaceré scenáre – slabé tempo na začiatku a víťazstvo úniku dňa, kontrola pelotónu silnými tímami a nefalšovaný boj najlepších vrchárov, alebo ich vzájomné taktizovanie a víťazstvo si zoberie nejaký klasikár neskorým útokom.

Bernal, Evenepoel, či Formolo z top 10

Egan Bernal (INS) bol favoritom tejto etapy ešte predtým, než sme videli jeho skutočnú formu. Kolumbijčan vedie v ružovom drese celkové poradie a ukázal toho asi najviac. Navyše, 24-ročný víťaz Tour de France na začiatku jari predviedol excelentný výkon na klasike Strade Biamche. Zároveň má skvelú tímovú podporu, ktorá bude kľúčová. Gianni Moscon alebo Jhonatan Narváez sa na podobných profiloch vyžívajú.

Egan Bernal
Egan Bernal. © Gian Mattia D’Alberto/LaPresse

Recmo Evenepoel (DQT) síce nikdy na Strade Bianche nejazdil, ale to mu nevadí. Belgičan je na druhom celkovom mieste, so stratou 14 sekúnd na Bernala. 21-ročný jazdec si pozorne prezrel etapu, ako vlastne každý kandidát na celkové poradie S jazdcami ako Joao Almeida, Mikkel Honoré alebo Pieter Serry sa bude sústrediť hlavne na limitovanie strát, ale je naozaj odvážne si mysliež, že Evenepoel nemá vyššie ciele.

Remco Evenepoel
Remco Evenepoel. (c) Massimo Paolone/LaPresse

Davide Formolo (UAE) stál na pódiu Strade Bianche, pričom na tomto Gire sa drží vpredu práve na krátkych stúpaniach. Talianovi klasikérske črty profilu veľmi sedia a je favoritm na etapové víťazstvo. Rovnako charakteristiky má aj Romain Bardet (DSM). Francúz má bohaté skúsenosti s talianskou klasikou, lenže na tomto Gire sa v kopcoch dostával do zadných skupín. Vytiahne po voľnom dni nohy ako spred pár rokov?

11. etapa Giro d'Italia 2021
Formolo, Bettiol na Strade Bianche | zdroj: twitter.com/StradeBianche

Alexander Vlasov (AST) je na treťom mieste so stratou 22 sekúnd. Viditeľne dobrá forma Rusa však nemusí zabrániť technickým chybám jazdcovi Astany, ktorá samotne nie je najsilnejším tímom na Gire. Giulio Ciccone (TFR) je lídrom Trek-Segafredo na celkové poradie. Talian bol po Bernalovi najsilnejším jazdcom v deviatej etape.

Predošlý držiteľ ružového dresu Attila Valter (FDJ) ešte pred pár rokmi vyhrával preteky v horských bicykloch, takže ovládanie bicykla dokonale ovláda. Maďar je na šiestom mieste so stratou 44 sekúnd, mal by však byť vpredu.

Hugh Carthy (EFN), Dan Martin (ISN), Damiano Caruso (TBV), Marc Soler (MOV), Emanuel Buchmann (BOH) alebo Simon Yates (BEX) budú podľa doterajšieho priebehu radi, ak nestratia príliš veľa času.

Giulio Ciccone
Giulio Ciccone. © Marco Alpozzi/LaPresse

Z ostatných vyniká Bettiol

Alberto Bettiol (EFN) sa nachádza v skvelej kondícii, ale pravdepodobne sa obetuje pre tímového lídra Hugha Carthyho. Talian vlani zažil životné Strade Bianche, určite by sa rád predviedol pred domácim toskánskym publikom.

Gianni Vermeersch (Alpecin-Fenix) je klasikárskym lídrom holandského tímu po odchode Tima Merlia. Sám môže zaútočiť skoro s tým, že iné tímy by mu poskytli určitú slobodu, keďže sám nie je vysoko v celkovom poradí. Quinten Hermans (IWG), Diego Ulissi (UAE) sú ďalšími klasikármi na štarte.

Peter Sagan (BOH) pred pár rokmi patril k najlepším jazdcom na Strade Bianche (druhé miesta v 2013, 2014 a štvrté miesto v 2016). Teraz je však na programe trasa s dlhšími stúpaniami a vrchári by mali útočiť. Ak sa však tak nestane a tempo bude veľmi jemné, pri istých okolnostiach má Slovák šancu prekvapiť. Favoritom však nie je, keďže sa očakáva aktivita vrchárov a samotná forma Sagana v kopcoch nie je po Covide vôbec na minuloročných úrovniach.

  

Mohlo by vás zaujímať

Pridaj komentár