Carapaz, Roglič alebo Nibali? Preview posledného týždňa Gira

Giro d'Italia 2019

Po dnešnom dni voľna ostáva pred pelotónom šesť etáp Giro d’Italia. V najlepšej pozícii sú pred rozhodujúcimi dňami Richard Carapaz (MOV), Primož Roglič (:tjb:) a Vincenzo Nibali (:bmt:). Táto trojica je v celkovom poradí v rozmedzí dvoch minút.

Pred týždňom sa Ekvádorčan Carapaz nachádzal na 20. priečke s odstupom 3 minút a 16 sekúnd na Rogliča. Síce získal etapu, no v boji o ružový dres spolu s kolegom Mikelom Landom (MOV) ťahali za kratší koniec. V posledných dňoch však dokázal svoju formu a tímovú podporu pretaviť do 47-sekundového náskoku na druhého Slovinca, ktorý zjavne všetko hrá na istotu, že Giro si vyhrá v časovkách. Ak počítame so stratou Carpaza počas časovky v San Maríne, zistíme, že každý kilometer bol od Rogliča o tri sekundy pomalší. Výsledkom tohto nepresného (a neistého) výpočtu je, že Roglič v poslednej etape, časovke, získa 51 sekúnd na Carapaza. Roglič však nesmie zaspať na vavrínoch.

Richard Carapaz (MOV)

Richard Carapaz; zdroj: twitter.com/giroditalia

Taktika je teda jasná. Nový národný hrdina Carapaz si určite bude chcieť vytvoriť ešte väčší náskok a, naopak, jeho konkurenti už musia púšťať všetky tromfy z rukávov. Už to nebude také jednoduché. Carapazovi bolo dovolené získavať sekundy, zatiaľ čo Roglič s Nibalim hrali vyčkávaciu hru. Taktiež je možné, že pri útoku v 14. etape jazdca Movistaru podcenili. To by sa s niekým, kto bol minulý rok štvrtý na Gire, nemalo diať.

Momentálne je Carpaz veľmi vyrovnaným vrchárom, má aj rýchlu koncovku, čo ukázal v etape vo Frascati. Plus, Movistar má stále výborne jazdiaceho Mikela Landu, ktorého môžu pri držaní ružového dresu výborne využiť. Tento španielsky tím je na tomto Gire ako vymenený, jeho vrchárska prevaha skutočne zaberá. Jediným mínusom je, že Movistar má kvôli prvému miestu povinnosť kontrolovať a pracovať v pelotóne.

Primož Roglič (:tjb:)

Primož Roglič; zdroj: twitter.com/cyclingweekly

Roglič jazdil v prvých horských etapách mimoriadne defenzívne, odmietal pracovať s Nibalim, ktorý si svoju zlosť vylieval vo vyjadreniach pre médiá. O niečo akčnejšie to pre Slovinca bolo v 15. etape, kedy musel meniť bicykel, jeho šéf si vybral zlý moment na prestávku a napokon spadol. Stratil vyše 40 sekúnd. Bol to výstražný prst, že napriek všetkým kalkuláciám s časovkou, v cyklistike sa stále dejú nečakané momenty.

29-ročný cyklista sa bude musieť brániť čoraz početnejším útokom od Bahrainu, Astany alebo Movistaru. Tieto tímy pekne ukazovali svoju početnú presilu. Holandský Jumbo-Visma o nej nemá čo povedať. Jazdci v žltých dresoch sa väčšinou nedostali ani pod posledné stúpanie, ťahali síce na začiatku etapy, no to je málo. Roglič je vlastne na všetko sám a otázka, či si svoju excelentnú formu udrží aj v treťom týždni, sa istotne v ostatných táboroch skloňuje dosť často. Nič to nemení na tom, že Roglič zatiaľ nemá dôvod na paniku. Počítať však iba s časovkou by by bolo nevhodné.

Vincenzo Nibali (:bmt:)

Vincenzo Nibali v 15. etape; zdroj: twitter.com/CycleKings

Predkrm ďalších etáp sme mohli v „malej Lombardii“ vidieť v podaní Vincenza Nibaliho (:bmt:). Ten rozpútal akciu na poslednom stúpaní a v cieli sa stal malým víťazom dňa, keď získal sekundy na Rogliča. O skúsenom Talianovi je známe, že svoj vrchol formy zažíva v poslednom týždni Grand Tour. V GC momentálne stráca 1:47, no jeden podarený útok, a je to vyrovnané.

Zatiaľ jazdí s nadhľadom, pri Rogličovi takticky nevydal ani watt navyše. V prvých kopcoch sa črtal jasný súboj tejto dvojičky, z ktorého ťažil Carapaz a priplietol sa do boja maglia rosa. 34-ročný Nibali dlho počítal s tým, že stačí zlomiť Rogliča, no Carapaz pridal súboju o prvé miesto nové smerovanie.

Do toho stále môžu niečo povedať unavené nohy, príklad by sme mohli nájsť v minulom roku, kedy Simona Yatesa úplne vyplo.

Vrchári v top-10

Simon Yates; zdroj: twitter.com/cyclingweekly

Bojovať sa bude aj v nižších priečkach. Zatiaľ nadpriemerné Giro d’Italia jazdí Rafal Majka (BOH), ktorý je na štvrtej priečke. Za ním je Mikel Landa (MOV). Ten sa možno opäť podriadi tímovej stratégii a pre boj na pódiu môže byť kľúčový. Bauke Mollema (:tfr:) nemáva najlepšie tretie týždne, tentokrát sa to môže zmeniť a úspech v prvej päťke by si zaslúžil. Prebúdza sa aj Simon Yates (:mts:), ktorý mal pred Girom väčšie slová ako neskoršie činy. S výkonom je na tom podobne Miguel Ángel López (AST), ktorý sa zameria na etapový triumf alebo prienik do top-5. Jan Polanc už v ružovej bol a umiestnenie v prvej desiatke by bolo skvelým výsledkom.

Pavel Sivakov zdroj: twitter.com/be_celt

Tesné je to v súboji mladíkov. O biely dres bojujú López Pavel Sivakov (:ins:), rozdiel medzi nimi je iba 7 sekúnd. Aj keď Kolumbijčan je skúsenejší, 22-ročný Rus mu zatiaľ v tejto súťaži robí problémy. Jazdec Ineosu sa skvele drží s najlepšími a takýto zásah by bol slušným štartom do perspektívnej kariéry.

Vo vrchárskej klasifikácii zatiaľ neohrozene vedie Giulio Ciccone (:tfr:). Má 171 bodov, druhý je Carapaz so 66 bodmi. Talian je iba pár prémií od toho, aby si modrý dres zaistil aj na finálnom pódiu vo Verone.

Etapy:

Čakajú nás ešte štyri vrchárske etapy, jedna šprintérska a na záver príde časovka, kde sa všetko rozhodne alebo potvrdí.

16. etapa

Aj keď bez obávaného Passo Gavia, zajtra stále pôjde o veľmi dôležitú časť GC skladačky. Nastúpa sa 5200 metrov. Najväčším strašiakom bude Mortirolo (12,1km; 10,8%). Kráľovská etapa priam stvorená na veľké divadlo.

17. etapa

 

Prostredná časť horskej skúšky bude skôr nezáživná, záver okorení finiš na stúpaní Anterselva (5,5 km; 7,1%). Tento deň by mohol patriť úniku, keďže kráľovská etapa určite napácha nejaké škody na výdrži hlavných hráčov.

18. etapa

Jediná tranzitná, čiastočne rovinatá etapa v posledných dňoch. Práve tu sa môže rozhodnúť o šprintérskom drese. O ten bojujú Arnaud Démare (FDJ) s 200 bodmi a Pascal Ackermann (BOH), ktorý má o 13 bodov menej. Za prvé miesto sa udeľuje 50 bodov, za druhé 35. V boji cyklaménový dres môžu prehovoriť aj šprintérske prémie v skorých fázach horských etáp. Zo šprintérov na Gire ostali aj Davide Cimolai (Israel Cycling Academy), Simone Consonni (:uae:) alebo Ryan Gibbons (:ddd:). Aj napriek dĺžke 222 km pôjde o viac-menej „oddychový“ deň.

19. etapa

Zaujímavosťou etapy je malé stúpanie Passo San Boldo. Nachádza sa na ňom množstvo serpentín a tunelov, ktoré slúžili na zásobovanie vojska počas Prvej svetovej vojny. Na stavbe sa podieľali aj ženy a deti počas dlhých nocí i dní. Finiš na San Martino prichádza po konštantnom stúpaní, ktoré dosahuje 6-percentné sklony. Dôležitá bude tímová podpora.

20. etapa

Hore-dolu naprieč pohorím Dolomity. Posledná možnosť pre vrchárov. Finálne stúpanie má 7 km s priemerným sklonom 7%.

21. etapa

Preteky sa končia časovkou dlhou 17 km s cieľom antickom štadióne Verona Arena. V strede trasy vo Verone sa nachádza kopec Torricelle dlhý 5 km s 4,6 percentami. opäť nepôjde o jednoduchý boj s chronometrom.

Zdroj: giroditalia.it

  

Mohlo by vás zaujímať

Pridaj komentár