Giro d’Italia 2023 Preview: parametre, trasa a favoriti na zisk maglia rosa na jednom mieste

Giro d’Italia 2023

zdroj: https://twitter.com/giroditalia/status/10/photo/1

106. ročník úvodnej grandtour sezóny Giro d’Italia 2023 je tu! Ružové šialenstvo prezývané amore infinito s nezameniteľným šarmom a celosvetovou prestížou vypukne už v sobotu 6. mája. Azda najväčšou zápletkou je očákavaný súboj o ružový dres medzi Primožom Rogličom a Remcom Evenepoelom. Konkurencia je však silná. Kto v Ríme nad hlavu zdvihne takzvanú nekonečnú trofej?  

História Giro d’Italia

Amore infinito, tak znie reklamný slogan prvej grandtour sezóny, uzrelo svetlo sveta po prvýkrát už v roku 1909 (6 rokov po prvom ročníku Tour de France). Motívom bolo zvýšiť predaj národného športového printového periodika La Gazzeta dello Sport. Síce sa prvé ročníky konali v tieni finančnej neistoty a pretekári sa museli pravidelne pasovať s nebezpečnými podmienkami (gravel cesty, snehové mantinely vysoko v Alpách…), preteky si postupne vybudovali svoju nezameniteľnú identitu, ktorá dodnes láka milióny priaznivcov po celom svete.

Mená, ktoré písali históriu

Prvé Giro vyhral Luigi Ganna, kým Carlo Galetti vyhral dva nasledujúce ročníky. V roku 1912 neexistovala klasifikácia jednotlivcov, namiesto toho existovala iba klasifikácia družstiev, ktorú vyhral tím Atala. Od roku 1914 sa formát bodovania zmenil z bodového systému na systém založený na čase, v ktorom vyhral cyklista, ktorý mal na konci pretekov najnižší celkový čas. Giro bolo prerušené na štyri roky od roku 1915 do roku 1918 kvôli prvej svetovej vojne. Costante Girardengo bol víťazom prvého Gira po vojne v roku 1919.

Dominantnou postavou v 20. rokoch bol Alfredo Binda, ktorý vyhral svoje prvé Giro v roku 1925 a na to nadviazal ďalším víťazstvom v roku 1927, v ktorom vyhral až 12 z 15 etáp. Víťazstvo v roku 1929 bolo zásluhou ôsmich po sebe nasledujúcich etapových víťazstiev. Na vrchole svojej dominancie bol Binda v roku 1930 povolaný do hlavného sídla La Gazzetta dello Sport; noviny ho obvinili zo zničenia pretekov a ponúkli mu 22 000 lír, aby bol menej dominantný, čo odmietol. Binda napokon vyhral Giro až päťkrát, než si ho ako dominantného cyklistu uzurpoval Gino Bartali. Bartali, prezývaný Ironman Toskánska pre svoju vytrvalosť, vyhral v 30. rokoch Giro dvakrát, v rokoch 1936 a 1937. Bartaliho dominancia bola spochybnená v roku 1940, na poslednom Gire pred druhou svetovou vojnou, keď ho porazil jeho 20-ročný spolujazdec Fausto Coppi, cyklista, ktorý je nedomysliteľne spojneý s talianskou grandtour. Dokopy Coppi Giro vyhral 4x. 

70. roky zas patrili Belgičanovi Eddymu Merckxovi. Jeho prvé víťazstvo prišlo v roku 1968; po ďalšom triumfe v roku 1970 nasledovali tri po sebe idúce víťazstvá v rokoch 1972 až 1974, čo je rekord v počte víťazstiev za sebou. Merckx nosil Maglia Rosa aj koncom ročníka 1969, keď bol obvinený z dopingu v jednom z najkontroverznejších škandálov v histórii Gira. UCI by jeho suspendáciu zrušila takmer okamžite, ale Merckxovi nebolo umožnené štartovať v 17. etape.

Súčasnosť Giro d’Italia

Od toho času ubehlo veľa ďalších ročníkov, počas ktorých sa talianska grandtour spomedzi všetkých 21-etapových pretekov stala najpokrokovejšou. O tom svedčí aj slávnostný štart tejto grandtour v Jeruzaleme v roku 2018. Preto súboj o ružový dres (farba je odvodená od farby stránok La Gazetta dello Sport) je v súčasnosti celosvetovým športovým podujatím. Zaujímavosťou je fakt, že ružový dres sa stal symbolom víťaza až v roku 1931. Preto v aktuálnej sezóne spoznáme jeho 102. držiteľa.

Predchádzajúci víťazi Giro d’Italia (posledných 10 rokov)

Giro d’Italia 2023 – parametre

  • typ: grandtour (21-etapové preteky)
  • začiatok: 6. mája (sobota) (Fossacesia Marina)
  • koniec: 28. máj (nedeľa) (Rím)
  • počet etáp: 21 (3 časovky jednotlivcov, 8 rovinatých, 5 kopcovitých a 5 horských etáp)
  • celkový počet kilometrov: 3 489 kilometrov
  • celkové prevýšenie: 51 400 metrov
  • krajina: Taliansko a Švajčiarsko
  • kategória: muži elite
  • UCI Tour: UCI World Tour
  • Vysielanie: Eurošport

Giro d’Italia 2023 – trasa

Mapa:

https://www.giroditalia.it/en/the-route/

Prvý týždeň

Prvý týždeň otvorí aj uzavrie časovka jednotlivcov. Dokopy cyklisti strávia na časovkárskych špeciáloch 55 kilometrov, preto držiteľ ružového dresu po prvom týždni bude nielen dobrý vrchár ale aj časovkár. Prvý dojazd do kopca príde vo 4. etape na Lago Laceno. to však nie je nič v porovnaní s koncom 7. etapy na známom Gran Sasso d’Italia. Celé stúpanie meria takmer 40 kilometrov.

V priebehu prvého týždňa si na svoje prídu aj šprintéri. Čakajú ich hneď 3 šprintérske etapy, ktoré však (ako býva v Taliansku zvykom) majú zakomponované krátke strmé stúpania.

Druhý týždeň

10. a 11. etapa budú vytvárať mierne prebudenie sa v pretekárskom kolotoči. Finišovať sa bude na rovine. 12. etapa má kopcovitý profil, no bude len pretestom trinástej etapy, ktorá meria 207 kilometrov a cyklistov prevedie cez tri alpské stúpania. Najprv to bude priesmyk sv. Bernarda, následne Croix de Coeur a finišovať sa bude v stúpaní do lyžiarskeho strediska Crans Montana vo Švajčiarsku.

Altimetria/Profile Stage 13 Giro d’Italia 2023
https://www.giroditalia.it/en/tappe/stage-13-of-the-giro-ditalia-2023-borgofranco-divrea-crans-montana/

Po doposiaľ najťažšej etape si cyklisti nevydýchnu. Do Bergama, kde bude končiť 14. etapa, ich čaká niekoľko menších stúpaní, na ktorých sa však dá útočiť. Priebežný líder po druhom pretekárskom týždni tak bude veľkým adeptom na celkové víťazstvo. Nezabúdajme však na faktor tretieho týždňa, ktorý v cyklistike veľa znamená.

Tretí týždeň

Tretie dejtvo začne in medias res – horsky. Na pretekárov v 16. etape čaká 6 stúpaní vrátane cieľového na Monte Bondone. Horské martýrium vystrieda rovinatá a konštantne klesavá tranzitná etapa. Záverečné dve horské etapy však prinesú to najťažšie. 18. etapa bude končiť na Val di Zoldo a 19. zas na Tre cime de Lavaredo. Najmä v 19. etape sa bude takmer neustále jazdiť vo vysokej nadmorskej výške, čo môže mnohých favoritov odstaviť.

Altimetria/Profile Stage 19 Giro d’Italia 2023
https://www.giroditalia.it/en/tappe/stage-19-of-the-giro-ditalia-2023-longarone-tre-cime-di-lavaredo-rif-aurunzo/

Po ťažkom bojovnom pobyte vysoko v horách príde ozajstná etapa pravdy – 19 kilometrov dlhá „časovka do kopca“. O držiteľovi Maglia Rosa sa rozhodne v nadmorskej výške 2304 metrov nad morom na identickom mieste, kde je naplánovaný dojazd predchádzajúcej etapy.

Salita Tre Cime/Climb Tre Cime Stage 19 Giro d’Italia 2023
https://www.giroditalia.it/en/tappe/stage-20-of-the-giro-ditalia-2023-tarvisio-monte-lussari-itt/

Záverečné defilé a slávnostné vyhlásenie výsledkov je naplánované v Ríme.

Giro d’Italia 2023 – favoriti

Najväčším lákadlom v súboji o Maglia Rosa by mal byť trojlístok Primož Roglič (TJV), Remco Evenepoel (SOQ) a Damiano Caruso (TBV). Roglič sa naposledy stretol s Evenepoelom na pretekoch Okolo Katalánska, ktoré ovládol a porazil tak Evenepoela. Evenepoel však nedávno vyhral monument Liege-Bastogne-Liege. To značí, že obaja by mali byť dobre pripravení na talianske amore infinito.

Damiano Caruso síce víťazstvo ešte túto sezónu nemá, no na pretekoch Okolo Romandie finišoval celkovo tretí a zo spomínaného trojlístka má najviac pretekárskych dní.

Do celkového poradia môžu prehovoriť Alexander Vlasov (BOH), Joao Almeida (UAD), Thibaut Pinot (FDJ), Hugh Carthy (EFE), Tao Geoghegan Hart (IGD), Domenico Pozzovivo (ICW) či Davide Formolo (UAD).

O cyklámenový dres pre výťaza bodovacej súťaže zabojujú Mark Cavendish (AST), Fernando Gavíria (MOV), Michael Mathews (JAY) či Davide Ballerini (SOQ).

Súťaž o najlepšieho mladého jazdca bude taktiež nabitá:

  

Mohlo by vás zaujímať

Pridaj komentár