Giro d’Italia preview: Najlepšia Grand Tour s nabitým štartovým poľom

Giro d'Italia 2019

zdroj: twitter.com

Zdieľaj článok:

Je to tak. Prvá Grand Tour sezóny, Giro d’Italia, štartuje už túto sobotu. Po ukončení klasík sa tak celý cyklistický svet bude pozerať do Talianska na všetky možné typy súbojov. Veľký štart – Grande Partenza – sa uskutoční 11. mája, v Bologni. Po 21 etapách a dvoch dňoch voľna sa ružové dobrodružstvo ukončí 2. júna v meste Verona.

Aj keď komerčne najprestížnejším trojtýždňovým etapákom je stále francúzska Tour, o tom, ktoré preteky posledné roky prinášali lepšiu, krajšiu a dramatickejšiu cyklistiku, sa baviť nemusíme. La corsa rosa aj túto sezónu ponúka komplexnú trasu, ktorú ozdobia brutálne horské etapy v poslednom týždni. Na jazdcov si počkajú až tri individuálne časovky, čo je úplne opačný smer, akým sa vybrala Tour de France.

Trasa sa začne jednoduchšími dňami

Celkovo sa na Apeninskom polostrove prejde 3 578 kilometrov. 102. druhá edícia sa tentokrát odohrá iba vo vnútri Talianska, po minuloročnej zastávke v Izraeli to bude tak viac namierené k domácim tifosi a pravej duši tohto závodu.

Všetko to odštartuje kopcovitá časovka v Bologni dlhá 8,2 kilometra končiaca pri chráme Basilica della Madonna di San Luca. Tu sa do ružového dresu pre celkového lídra môže pokojne obliecť jeden z celkových favoritov. Tí si budú tento rok dávať na časovky veľký pozor.

zdroj: twitter.com/giroditalia

Po zastávke v severnej časti krajiny sa pôjde proti smeru hodinových ručičiek, na juh. Ďalšie etapy v týždni sa pôjdu v regiónoch Toskánsko, Lazio, Abruzzo a Puglia. Pôjde o šprintérske skúšky, aj keď rýchlikov vystraší niekoľko stúpaní pred rovinatým finišom. Na svoje si prídu aj puncheurs a odvážlivci v únikoch.

Hlavné mesto Rím tento rok nezohrá na Gire žiadnu úlohu. Či už kvôli fiasku z poslednej vlaňajšej etapy, alebo inému internému problému, „Večné mesto“ sa tentokrát vynechá. Stálicou by sa tak mal stať cieľ v neďalekom meste Frascati. Tu sa ukončí štvrtá etapa, pôjde o zvlnenú skúšku so zaujímavým finišom na krátkom stúpaní. Podobný profil majú aj etapy šesť a sedem v Apeninách.

Deviata etapa bude časovka v mikroštáte San Maríno. Pôjde o najdlhšie a pravdepodobne najdôležitejšie zápolenie s časom. 34,8 kilometra sa ukončí na stúpaní dlhom 12,5 kilometra. Po jednom z kľúčových dní prídu dve kompletne rovinaté epizódy. Potom sa pekné dni pre šprintérov skončia, na rad prídu Alpy a Dolomity.

Brutálne vchárske etapy v druhej polovici

Karavána sa na vrcholy dostane v 12. etape, tá však iba „preverí nohy“ vrchárov. Na túto činnosť potom až do konca nebude čas. 13. etapa je prvá s finišom na kopci – Ceresole Reale s dĺžou viac ako 30km. V nasledujúcej etape by sa  malo útočiť, pôjde o viac ako výživnú vrchársku skúšku pod Mont Blancom.

zdroj: twitter.com/cyclingalps

Posledných 70 km nenápadnej 15. etapy napodobní profil jesennej klasiky Okolo Lombardie končiacu v Coma. Pôjde sa aj cez ikonické Sormano, no iba z jednoduchšej strany. S 232 kilometrami sa jedná o najdlhší deň v sedle, čo môže narobiť neplechu, hlavne vzhľadom na predošlé dni. Po tejto etape príde druhý deň voľna.

Deň číslo 16 si napíšte do diára, aby ste naň nezabudli. Pôjde o kráľovskú etapu dlhú 226 kilometrov s 5 600 nastúpanými výškovými metrami. Dopomôžu k tomu Passo Gavia – Cima Copi tohto roku, keďže je najvyššie položeným vrcholom – a brutálne Passo del Mortirolo. Záver sa ešte raz zdvihne. Na oddych v ďalšej etape taktiež nebude času.

Až v 18. etape pôjde o jednoduchšiu, tranzitnú etapu so šprintérskou koncovkou. Ďalšie dva dni zaistia posledné vrchárske skúšky. V Dolomitoch sa pôjde ustavične hore a dole. Vrchári bez dobrej časovky by tu nemali zaspať, inak sa pre nich Giro skončilo.

zdroj: twitter.com/giroditalia

Časovka ukončujúca Grand Tour priniesla v posledných rokoch len pridanú hodnotu k celým pretekom. Tento rok to bude boj s chronometrom v historickom meste Verona. Ružového víťaza spoznáme v starovekom amfiteátri. Do toho však budú musieť favoriti prísť po 17 kilometroch časovky, okorenenú o 4-kilometrový kopec. Zakončí sa tak celkových 59 kilometrov súboja s časom.

zdroj: twitter.com/deceuninck_qst

Tímy

Na Giro d’Italia sa predstaví všetkých 18 tímov World Tour. Pridajú sa k ním štyri celky z pro-kontinentálnej sféry. Pôjde o domáce Androni Giocattoli – Sidermec, Bardiani – CSF a Nippo Vini Fantini Faizanè. Divokú kartu dostal aj Israel Cycling Academy. Celkovo sa na talianskej slávnosti predstaví 176 jazdcov v tímoch po ôsmich.

Slovensko nemá na pretekoch zastúpenie. Z českých jazdcov sa v Taliansku predstavia Jan Hirt (AST) a Josef Černý (CCC).

Vlaňajší víťaz Chris Froome(INS) sa tento rok nezúčastní. Z jeho tímu Ineos vypadol aj vrchársky líder Egan Bernal (INS). Zoskupenie s bývalým názvom Sky sa tak bude spoliehať na etapové triumfy. Voľnú ruku dostanú mladé talenty Sosa (INS), Sivakov (INS), Dunbar (INS) či Hart (INS).

Favoriti

Minulý rok bol najbližšie k titulu Simon Yates (MTS), no na Colle delle Finestre totálne vybuchol. Medzitým stihol vyhrať Vueltu a podľa všetkého sa výrazne zlepšil v časovke, jednu na Paríž – Nice dokonca vyhral. 26-ročný Brit zvolil konzervatívnu prípravu, na Okolo Katalánska bol domestikom svojho brata.

Simon Yates; zdroj: twitter.com/CyclingTodayEn

Minulý rok doplatil na príliš aktívnu jazdu, na dominantnej Vuelte svoje poznatky zúročil a teraz môže potvrdiť, že sa stal komplexným jazdcom na Grand Tour. Na pomoc mu prídu overení Esteban Chaves (MTS) alebo Mikel Nieve (MTS).

Predošlý víťaz z roku 2017 Tom Dumoulin (SUN) vlani nestačil na fenomenálnu jazdu Frooma. Tento raz by mu mal časovkársky charakter veľmi sedieť. Holanďan v tejto sezóne nejazdil úplne najviditeľnejšie preteky, no top-10 si odniesol z UAE Tour a Tirreno-Adriatico. Typickým robotickým tempom si po kopci Poggio prišiel po slušnú 11. priečku z Miláno – San Remo.

Tom Dumoulin
Tom Dumoulin; zdroj: twitter.com/giroditalia

V Liège skončil 50. , čo na istote nepridalo. Sám však vie, aké je to presne si načasovať formu. Vrchol úsilia by mal prísť v treťom týždni, tak 28-ročný jazdec dúfa, že si to v Sunwebe dobre naplánovali. Dôležitý bude pre neho údaj o strate v kopcoch pred poslednou časovkou. Partia okolo Dumoulina budú viesť domestici Oomen, Hindley alebo Hamilton.

Etapové preteky si zatiaľ podmaňuje Primož Roglič (TJB). Slovinská hviezda vyhrala UAE Tour, Tirreno-Adriatico a úchvatnú formu ukázal aj minulý týždeň na víťaznom závode Okolo Romandie. Od svojho debutu na Giro d’Italia 2016 je snáď prvýkrát v pozícii veľkého favorita. 29-ročný bývalý skokan na lyžiach je kompletným jazdcom na Grand Tour. Vie sa držať s vrchármi, dokonca aj vyhrávať na kopcoch. Má dynamiku v nohách na silné útoky či šprinty. Je veľmi dobrým zjazdárom, to ukázal aj na Tour de France, kde pri druhom pokuse skončil štvrtý.

Roglič
Primož Roglič; zdroj: twitter.com/lottojumbo_road

Azda najpodstatnejšia je jeho časovkárska kvalita, ktorú pravidelne ukazuje. Naposledy o 13 sekúnd porazil hodinového rekordéra Campenaertsa, čo už o niečom hovorí. Ako sa ukázalo na UAE Tour, sila Jumbo-Visma v kopcoch môže potrápiť súperov. Či bude mladý podporný tím stačiť na ružový dres, nevieme. Pomáhať mu budú nádejní De Plus (TJB), Kuss (TJB) alebo Tolhoek (TJB).

Druhým bývalým víťazom Gira na štarte je Vincenzo Nibali (BMT). A to hneď dvojnásobným, z rokov 2013 a 2016. Pre 34-ročného „Žraloka z Messiny“ ide možno o poslednú veľkú príležitosť vyhrať ešte jednu Grand Tour. Celkovo ich má na konte štyri. Od pádu na Tour de France a operácii stavca sa dal do poriadku. Skvelú formu ukazoval na Tour of the Alps.

Vincenzo Nibali; zdroj: facebook.com/astanacyclingteam

Z tímových kruhov sa hovorí o tom, že Talian je tak pripravený, ako ešte pred Grand Tour nikdy nebol. Takmer istý je odchod Nibaliho z Bahrain Merida. Prípadný úspech na Gire by jeho cenu pred posledným životným prestupom ešte zvýšil. Zahryznú „žraločie zuby“ ešte raz? Jeho skúsenosti rozhodne netreba odpisovať. Pomáhať mu bude aj taký Domenico Pozzovivo (BMT), ktorý minulý rok predvádzal dobré výkony.

„Superman“ na štarte? Postrach v kopcoch. Miguel Ángel López (AST) po minuloročnom treťom mieste má chuť na prvé víťazstvo na Grand Tour. Tento rok vyhral vrchárske festivaly Okolo Kolumbie a Okolo Katalánska. Pridať môžeme úchvatnú víťaznú sériu silnej Astany a 25-ročný Kolumbijčan tak musí rozmýšľať vysoko. Okoreniť to môže hlavne v kopcoch, keďže nejaké tie sekundy v časovkách určite stratí. Spoľahnúť sa môže aj na svoj tím, ktorý posiela veľmi silnú zostavu. Pomáhať budú napríklad Hirt, I. Izagirre či Bilbao.

Miguel Ángel López; zdroj: twitter.com/DeportesBoy956

Síce tu nebude „obávané“ trio, no Movistar aj napriek tomu posiela dvoch lídrov. Španiel Mikel Landa (MOV) má podľa všetkého namierené do Bahrainu a v drese Movistaru by rád zaknihoval aspoň jeden výrazný úspech. Prvýkrát bude v španielskom tíme hlavným mužom. O pozícii ho môže ukrátiť iba minuloročný objav Gira Richard Carapaz (MOV). Ekvádorčan skončil štvrtý.

V širšom okruhu GC favoritov je aj Ilnur Zakarin (KAT). Od Rusa nikdy nevieme, čo očakávať. Môže to byť prvá päťka, ale aj prepadák. Uvidíme, čo si zobrala vydarená a aktívna klasikárska sezóna od Boba Jungelsa (DQT). Luxemburčan tu v dvakrát vyhral biely dres pre najlepšieho mladého jazdca. Spoľahnúť sa môže na dobrú časovku. Nad jeho výkonmi v kopcoch však visí veľký otáznik. Malou nádejou pre Ineos ostáva mladý Kolumbijčan Iván Sosa (INS).

Bob Jungels; zdroj: twitter.com/gva

A čo Bora – hansgrohe? Tá posiela Rafala Majku (BOH) a Davida Formola (BOH). Obaja už ukončili Corsa Rosa v top-10. Hlavne posledný menovaný Talian má po druhom mieste v Liège veľmi slušnú formu. Blízko prvej desiatky sa na Vuelte točil Tony Gallopin (ALM) a mohol by prekvapiť.

O slovo sa môže prihlásiť aj Holanďan Bauke Mollema (TFR). Ten po príchode Porta nie je jedinou GC nádejou pre kaviarenský tím. Pomáhať mu bude mladý Guilio Ciccone (TFR).

Silné šprintérske pole, špecialisti na úniky a iní nádejní víťazi etáp

Minulý rok to bol na Gire súboj Eliu Vivianiho (DQT) so Samom Bennettom (BOH). Tí si podelili všetky šprintérske etapy. Tentokrát Ír neštartuje na úkor Pascala Ackermanna (BOH). Nemecký jazdec dostal prednosť, ako-takú formu ukázal na pretekoch vo Frankfurte.

Viviani tesne pred pretekmi prechladol, no mal by byť v poriadku. 30-ročný taliansky majster sa stretne s najlepšími šprintérmi sveta, do úzkej elitnej skupiny chýba iba Groenewegen.

zdroj: twitter.com/TirrenAdriatico

Talianskeho majstra asi najviac potrápi Fernando Gavíria (UAE). Kolumbijčan na Giro d’Italia vyhral pred dvoma rokmi štyri etapy, kde zvádzal pekné súboje s Calebom Ewanom (LTS). Útly Austrálčan taktiež zavíta na talianske cesty. Tímy oboch rýchlikov sa točia prevažne okolo šprintérov, takže podporu budú mať dostatočnú. To isté platí aj o Arnaudovi Démarovi (FDJ), ktorý možno nájde v Taliansku správne nohy na viacero víťazstiev.

zdroj: twitter.com/cyclingweekly

V hromadných dojazdoch budú prítomní aj Jakub Mareczko (CCC), Matteo Moschetti (TFR), Giacomo Nizzolo (DDD), Sacha Modolo (EFD) alebo Davide Cimolai (Israel Cycling Academy).

Do únikov sa budú chcieť dostať Thomas De Gendt (LTS), vo forme jazdiaci Fausto Masnada (Androni) či vrchári druhého sledu. Na Okolo Romandie sa ukazoval napríklad Hugh Carthy (EFD). Potom to sú Tanel Kangert (EFD), James Knox (DQT), Valerio Conti (UAE) prakticky celá zostava CCC a ďalší iní jazdci z pro-konti tímov. Takto uspieť v etape by mohli viacerí jazdci Ineosu. Výbušné finiše budú chcieť získať Enrico Battaglin (KAT), Diego Ulissi (UAE), Ewan, Gallopin alebo Molano (UAE). Je však potrebné očakávať prekvapenie. Také je Giro d’Italia.

Etapy Giro d’Italia 2019:

1. etapa:Bologne – San Luca (individuálna časovka, 8.2km)
2. etapa Bologne – Fucecchio (200km)
3. etapa Vinci – Orbetello (219km)
4. etapa Orbetello – Frascati (228km)
5. etapa Frascati – Terracina (140km)
6. etapa Cassino – San Giovanni Rotondo (233km)
7. etapa Vasto – L’Aquila (180km)
8. etapa Tortoreto Lido – Pesaro (235km)
9. etapa Riccione – San Marino (individuálna časovka, 34.7km)
10. etapa Ravenna – Modena (147km)
11. etapa Carrpi – Novi Ligure (206km)
12. etapa Cuneo – Pinerolo (146km)
13. etapa Pinerolo – Ceresole Reale (188km)
14. etapa Saint-Vincent – Courmayeur (131km)
15. etapa Ivrea – Como (237km)
16. etapa Lovere – Ponte Di Legno (226km)
17. etapa Commezzadura – Anterselva/Antholz (180km)
18. etapa Valdaora/Olang – Santa Maria di Sala (220km)
19. etapa Treviso – San Martino di Castrozza (151km)
21. etapa Feltre – Croce d’Aune – Monte Avena (193km)
21. etapa Verona – Verona (individuálna časovka 15.6km)

Minulý ročník:

Zdieľaj článok:

Mohlo by vás zaujímať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.